Vormgeving

De eerste indruk

De eerste indruk van jouw verslag is heel belangrijk. Deze kan namelijk bepalend zijn voor de indrukken die daarop volgen. De eerste indruk wordt een gekleurde bril waardoor we latere informatie over een persoon waarnemen (R. Vonk, 2012).

Voorbeeldje: 
Solomon Asch (grondlegger van het onderzoek naar indrukvorming) deed het volgende experiment. De helft van de studenten kreeg de volgende eigenschappen: intelligent, ijverig, impulsief, kritisch, koppig en jaloers. De andere helft kreeg precies dezelfde eigenschappen, maar in de omgekeerde volgorde, dus: jaloers, koppig, kritisch, impulsief, ijverig en intelligent.
Bij welke groep krijg jij (als eerste indruk) een positiever beeld?

Deze eerste indruk zullen we ook moeten gaan creëren in ons verslag. Ik denk dat hier 100 mogelijkheden voor zijn omdat het ook een stukje persoonlijkheid voor het verslag is. Hieronder zie je een optie die voor mij goed gewerkt heeft.

Vormgeving verslag (voorbeeld) 

1 Wat wil je dat de lezer (docent) met jouw verslag bereikt? Wat wil je overbrengen? Wat wil je juist niet overbrengen? Wat moet de eerste indruk zijn?

In dit geval zou het handig zijn als de docent direct iets kan vinden wat hij of zij zoekt. Het verslag moet dus overzichtelijk zijn en een duidelijke structuur bevatten.
Er moet persoonlijkheid in zitten: laten zien wie ik ben en wat ik heb geleerd.
Het verslag moet compleet zijn, het mag niet worden afgekeurd op randvoorwaarden.
Mijn verhaal moet goed overgebracht worden, zodat de lezer kan zien wat mijn ontwikkelingen zijn geweest.

2. Hoe gaan we dit omzetten naar een zichtbaar verslag? 

Overzichtelijk en structuur: inhoudsopgave, paginanummers, hoofdstuknummers, zelfde lettertype en gebruik van koppen, hoofdstuk op nieuwe pagina beginnen.
Persoonlijkheid: titelblad, plaatjes/foto, kleur in het verslag en zie hoofdstuk persoonlijkheid.
Compleet: checken of alle randvoorwaarden erin zitten. Het beoordelingsformulier erbij pakken om te controleren of alles erin zit.
Verhaal/ontwikkeling overbrengen: APRE uitwerken in het verslag.

3. Hoe ziet de opbouw van het verslag er dan vervolgens uit? 

Voorbeeld 1:
Een duidelijke structuur waarbij je van breed (wie ben jij) naar specifiek werkt (waar heb jij je afgelopen semester op gefocust).

  1. Titelblad (naam, NAW, onderwijseenheidscode, datum, beoordelaar) met een foto passend bij jouw verslag. Kies een kleur die bij jou past.
  2. Oplegger/beoordelingsformulier.
  3. Inhoudsopgave (waarin alle punten uit de oplegger zijn verwerkt).
  4. Persoonlijke analyse
    4.1. Wie ben jij? → eerste indruk
    4.2. Waar liggen jouw kwaliteiten?
    4.3. Waar liggen vervolgens jouw verbeterpunten?
  5. Persoonlijk ontwikkelingsplan (leerdoelen)
    1. Analyseren
    2. Plannen
    3. Realiseren
    4. Evalueren
  6. Reflectieverslag
    6.1 Reflecties leerdoel 1…
    6.2 Reflecties leerdoel 2..
    6.3 Enzovoorts
  7. Bibliografie
  8. Bijlagen

Voorbeeld 2
Je kunt het ook totaal anders doen.. zolang alle onderdelen van de oplegger er maar inzitten en het overzichtelijk blijft. Je kunt je verslag ook ontwerpen als bijvoorbeeld een dagboek waarin je begint met hetgeen waar je tegen aan liep. Je neemt de lezer mee in jouw verhaal en laat zo stapsgewijs alles zien.

  1. Titelblad (idem als hierboven) met als bijvoorbeeld de titel: het dagboek van… of: het verhaal van…
  2. Bijschrijving (voorkeur een reflectie) van de struggles die je had aan het begin van je leerdoel(waar liep je tegen aan?). Neem de lezer bijvoorbeeld mee naar dat moment dat je besloot om actie te ondernemen en je leerdoel op te starten (dit is stiekem al een beetje APRE).
  3. Persoonlijk ontwikkelingsplan
    3.1 Analyseren (inclusief persoonlijke analyse bijvoorbeeld)
    3.2 Plannen
    3.3 Realiseren
    3.4 Evalueren
    (alle reflecties verwerkt je in dit hoofdstuk zodat het een logische tijdlijn wordt, net als in een dagboek. Een reflectieverslag is dan niet meer nodig).

Bij zo’n inhoudsopgave verwerk je alles samen tot één geheel, zonder dat het onoverzichtelijk wordt. Dat kan nog best ingewikkeld zijn. De tip die ik je daarvoor mee geef is: zorg dat je met duidelijke hoofdstukken en titels blijft werken, zodat de lezer weet waar hij op dat moment is in jouw proces.

Tips:

  • Zorg voor een overzichtelijk en duidelijk verslag waarin aspecten gemakkelijk te vinden zijn. Wat je bijvoorbeeld zou kunnen doen, is aan het begin van je verslag verwijzingen maken. Plak het beoordelingsformulier boven je inhoudsopgave en geef per leerkomst uit op welke bladzijde het te vinden is. Hierdoor kan de docent direct naar het juiste hoofdstuk zonder eerst het gehele verslag door te scrollen.
  • Check of je APA-stijl (voor bronvermeldingen) in de goede instellingen staat. Sommige word-programma’s hebben hun standaard instelling anders dan ze op school van je vragen.
  • Controleer samen met een medestudent (of laat hem/haar zelf controleren) of jouw verslag voldoet aan alle eisen en of de eerste indruk ook echt de eerste indruk is die je af wilt geven. Twee zien meer dan een!

20 maart 2017